Решетилівська

центральна районна бібліотека

 

Бібліотека на сторінках прест

Подпись: читати далі

D:\Пащенко\Нова\1\3 б1.jpg

Миколаївська середня школа. 70-і роки 

 

    З  1962  року  Володимир  навчається    в  Миколаївській  середній школі,  що  за  добрий  десяток  кілометрів  від  дому.  Непростим  був  шлях  до  цієї  школи.  Ніякого  підвезення  учнів  тоді,  як  відомо,  не  було,  тож  в  теплу  пору  року  добиралися  на  велосипедах,   а  з  настанням  холодів –    снігом   на  лижах  навпростець  через   село   Нагірне. А   в  суворі  морози  привозили  батьки  своїх  дітей  на  навчання до школи  саньми.  Цілий  тиждень  проживали  учні  з  прилеглих   сіл  у  пришкільному  інтернаті,  харчуючись  привезеними   з  дому  продуктами.  Вчився  юнак  добре.  Як   пригадують  однокласники,  будучи  надзвичайно  начитаним,  нерідко  ставив  «незручні»  запитання  учителям.     Відповідально підходив  і до  навчання,  і до  виконання  доручень, і до   участі  в  позакласних  заходах.  «Він  був  на  голову  серйозніший  від  нас  усіх»,- пригадують  ровесники.  Ніколи  не  списував ,    засуджував  це.  Пізніше  Володимир Олександрович   скаже:  «…У  нас  учні  списують,  і  студенти  списують;  я  їх  питаю, як  же  ви  прагнете  вступати  в  самостійне  життя,  коли  вже  зараз  не  вчитеся  пливти  проти  течії?  Ми  ще  не  подолали  отой  негативний  вплив  соціалізму  в  нашій  психології…»

        По-справжньому  став  захоплюватися  спортом: шахи,  легка  атлетика,  велоспорт.  А  найбільша  увага  -  футболу.  На  футбольному   полі  він  виділявся.    Грав  здебільшого  півзахисником:  невисокого  зросту, міцної  статури    хлопець     був  напрочуд  рухливим   у  грі   і  завжди  вважався   одним  з  кращих  у  своїй  команді.  Тут,    у  Миколаївській  середній  школі,   продовжують  формуватись  основи  світогляду  молодої  людини,  її життєве  кредо. І   ось  середня  школа  позаду.  У   кишені   випускника  атестат  і  срібна  медаль,  вручені  на    урочистому    вечорі  25  червня  1965  року, а  попереду  невідомий  шлях  у  велике  життя..

 

 

Не  знаю  я,  що  буде  після  нас

В  які  природа  убереться  шати

Єдиний, хто не втомлюється,- час

А ми живі, нам треба поспішати.

Л.Костенко

 

СЕРЕД ЛЮДЕЙ

       А  за  шкільним  порогом  постало  сакраментальне:   який  обрати  вищий навчальний заклад?   Щодо  профілю  майбутнього  навчання,  то  з цим  сумнівів  не  виникало: гуманітарний  ( історія  і  література).   Приваблювала  журналістика. У  Полтавському  педінституті  такої  спеціалізації  на  той  час  не  було,  отже, Київ.  Університет  ім.Т.Г.Шевченка.  Тим  більше,  що  з  квартирою  проблем  не  виникало:  там  проживали  родичі.

     Але  не  відав  тоді  молодий  абітурієнт,  що  в  елітному  столичному  навчальному закладі,  який    за  негласним  рейтингом     входив  до    трійки  кращих  університетів   тієї  справді  великої   держави,     вступ     випускників    на  окремі  факультети  (філософський,  юридичний,  журналістики ) одразу  після  закінчення  школи    був  вельми  проблематичний,  якщо  не сказати,  не можливий.    Поодинокі  приклади,  які  є  спростуванням  цього  твердження,    і  є  справді  швидше  винятком,  який  підтверджує  загальну  закономірність.  Офіційно  такий  порядок  пояснювався  необхідністю  при  вступі  мати  відповідний  трудовий  стаж  і  життєвий  досвід.  Та  сьогодні,  спостерігаючи  тодішні  реалії  крізь  призму  відкритого  суспільства,     можна     сказати,  що  це  було і  так,  і  ні.  Просто  в  такий  спосіб  тодішня  комуністично-радянська  влада  оберігала  існуючий  авторитарний  режим,  перешкоджаючи  попаданню  в  певні  ідеологічно  і  соціально    важливі  суспільні  структури,  засоби  масової  інформації   «випадкових  людей».   Адже  філософи – це  майбутні  викладачі  суспільних  дисциплін  вузів,   випускники - журналісти  одержували   направлення  на  роботу  до  обласних  і  центральних  періодичних  видань,  редакцій  радіо  і  телебачення,  юристи – кадри  судової  гілки  влади.  Всього  цього  майбутній  академік  на  той  час,  звичайно,  не  знав,  як  не  знали  цього  тисячі  і  тисячі  йому  подібних  молодих  людей.   Можливо,  через  це  свою   першу  абітурієнтську  невдачу  в  журналістиці  Володимир  Олександрович  прокоментує   досить  скупо:  «Свого  часу  хотілося  стати  журналістом.  На  жаль,  спроба  не  вдалася».  Пізніше  скаже  дещо  конкретніше:  «Моя  перша  невдача  при  вступі  на  факультет  журналістики  Київського  університету   була  певним  уроком».  Враховуючи  те,  що  академік  звик  висловлюватися  вільно,  така  тональність  коментаря  пов’язана   не  з  існуючим  станом  справ,  а  з  тим,  що, будучи  людиною  надзвичайно  скромною,  він  не  хотів  ототожнювати  свою  індивідуальну    невдачу  при  вступі  з  існуючими  негласними  правилами  прийому.

І  все  ж  до  журналістики  він  долучиться.  Долучиться  тому,  що  продовжуватиме  писати.  Писати  вдома  «в  шухляду»,  писати  під  час  служби  в  Збройних  Силах,  писати  все  життя. У    січні  2007-го    Пащенка Володимира Олександровича   буде  прийнято  в  Національну  спілку  журналістів  України.

     Але  це  все  буде  потім.   А  тоді,  в  далекому  1965-му, після  роз’яснення  в  приймальній  комісії   він  забирає  документи  і  повертається  до  рідної  домівки.   Попереду  цілий  рік  часу. Рік  перед  другою  спробою.   Лише  б  не  заспокоїтись  тут,  вдома,  у  далекій  глибинці,  не  розчинитись  в  одноманітності  буднів  сільської  молоді.  А  для  цього  потрібна  неабияка  сила  волі  і  мета,  якої   будь-що  прагнеш  досягти.  Так,  йому  дуже  хочеться  вчитися,   і  він   стане  студентом  столичного  вищого навчального закладу.  Знову  поринає  в  книги,  читає  серйозну  літературу,  численні  періодичні  видання.  Виникає безліч   запитань –  і  хлопець,   багато  роздумуючи  над  прочитаним,  над  дійсністю, що оточує його, старається знайти відповіді.   Але  всього  до  кінця  зрозуміти  не  може: не  вистачає  класичної  освіти.  Заочне  навчання – це  не  для  нього, а за   відсутності  достатнього  життєвого  досвіду  цього    взагалі  замало.   Тож  потрібно  чекати  і  готуватись. І  все це  у  вільний  час, бо   ще  ж  треба   й  працювати.   Куди   і  ким  можна   влаштуватися    вчорашньому  випускнику  середньої  школи  на  селі?     Вибір  невеликий.  Є,  правда,  посвідчення   тракториста,  одержане   в  школі .  Справа  в  тім,  що  за  останньою  освітянською  реформою,  яка  проводилась      з  кінця 50-х  років  відповідно  до  постанови  ЦК  КПРС  І  Ради  Міністрів  СРСР,  зініційованою  тодішнім  керівником  партії  і  держави  М.С.Хрущовим,     в  середніх  загальноосвітніх  школах  вводилось  виробниче  навчання,  час  якого   зростав  до  11  років,  а  по  закінченню  випускникам - юнакам  і  дівчатам  видавався  документ  про  оволодіння  певною  професією.  У  школах  сільської  місцевості – це  здебільшого  посвідчення   трактористів  і  майстрів  машинного  доїння.  Соціальна  сторона  цього  нововведення  полягала  у  зменшенні  витоку  молоді  з  села  і  прихід  у  колгоспи  додаткової  робочої  сили.  Але  цей  експеримент,  як  і  багато  інших,  що   повинні  були  шляхом  адміністрування  вирішити  назріваючі   економічні  проблеми,  закінчився  невдачею.  У  1966  році   відбувся  останній  випуск  одинадцятикласників,  а  далі  середня  школа  перейшла  на  звичний  десятирічний  термін  навчання.

     Працювати  трактористом  особливого  бажання  не  було:  і  умови  праці,   і  невисока  кваліфікація,  одержана  в  умовах  школи…  Зрештою,   їде  до  Полтави  і  вчиться  на  кількамісячних   курсах  водіїв  в  автомотоклубі  ДТСААФ,   по  закінченню  яких  одержує  посвідчення   шофера-професіонала  3-го  класу    і  з    серпня    наступного  року  проходить  стажування    в  автопарку  місцевого  колгоспу .

       Проте    через  рік  вступ     до  вищого навчального закладу   знову  довелося  відкласти.    Отриманого    трудового  стажу  і  досвіду    ще  було    замало,  щоб  пройти  конкурсний  відбір.    Та  й   безоглядне   захоплення  журналістикою  ніби  дещо  проходить…

А  тут  підійшов  і  призов  на  дійсну  службу  до лав  Збройних  Сил.   Проходить  навчальну  підготовку  у  Київському  військовому  окрузі  і  направляється  до   місця  служби   в  Південну  групу  військ,    яка   дислокувалась  в  Угорській  Народній  Республіці.     Неважко  було  передбачити,  що,  маючи  досить  високий,  як  на  вік,  загальний  розвиток,  такі  риси  характеру,  як  організованість  і  відповідальність,  юнак   буде  помічений  командним  складом   частини .   Незабаром  Володимира  обирають  секретарем  первинної  комсомольської  організації,  а  точніше –  секретарем  бюро  комсомольської  організації  батальйону,       і  присвоюють  звання   сержанта.  Посада  надзвичайно  відповідальна,  адже   за  винятком  офіцерів,   практично  весь  особовий  склад  частини – комсомольці.   Масові  заходи,  політінформації,  зустрічі,  вечори,  стінна  преса…  Тут  набуває  він   справді  неоціненного  досвіду  роботи  з  людьми,  знову багато   пише  сам.  Одержує  перші  вагомі  відзнаки.   Напередодні  Дня  Перемоги   в  1968   році   нагороджується  Грамотою  командувача   Південною  групою  військ    «за  активну  роботу  в  радянській  пресі  і   добросовісне  виконання  службових  обов’язків».  

А  наказом     №110  від  25.10.1968  року  по  військовій  частині   № 33513   вже « гвардії  старший   сержант  Пащенко  Володимир  Олександрович  за  відмінну  бойову  і  політичну  підготовку,  високі  показники  в  соціалістичному  змаганні,  високу  дисциплінованість    і  за  вияв  високого  рівня  свідомості  в  несенні  служби  занесений  до    «Книги  Пошани».  Тут  же,  перебуваючи   на  дійсній  службі,   в  червні  1968  року   стає  членом  КПРС.

     Після  демобілізації  короткий  відпочинок  вдома,   і  знову  -  Київ.  Йде  працювати   на  виробництво:  слюсарем  легендарного  столичного  заводу  «Ленінська  кузня»,  а  в  серпні   1969-го     на  відмінно  складає  вступні  екзамени   і  поступає  на  вечірнє  відділення  філософського  факультету. Ніби  це  було  і  недавно,  але  все  ж  пройшло  вже  чотири  роки    відтоді,  як  він  намагався  вперше  переступити   поріг  Київського  університету.  За  час,  що  пройшов ,  у  його  житті   трапилося   чимало:  набув  першого  вагомого  життєвого  досвіду,  пройшов  школу  армійського  і  трудового  колективів,  відбулось  спілкування   з  десятками  людей,  співставлення  власного  і  їх  світоглядів,    значно  розширився     загальний      кругозір,  зміцнилися  соціальні  орієнтири.   Прийшло  переконання:  для  того,  щоб  писати,  необов’язково  бути  журналістом  за   професією.  А  от  бути  філософом,  викладачем  суспільних  дисциплін  вищого навчального закладу   -  це  справді   вагомо  і  престижно.   Та  й  саме  життя  ставило  все    більше і більше   запитань,  які  вимагали  аналізу   і  узагальнень,  осмислення  всього  того,  що  відбувалося  в  державі  і   в  світі.  Адже  друга  половина  60-х  характеризується    зростанням  певної  напруженості  в  суспільно-культурному  житті,  кінцем  хрущовської  «відлиги»  і  початком  «брежнєвської»  зими,  яка    все  настирливіше  нагадувала  про  себе  переслідуванням    репресивними  органами   всього  того,  що   не  «вписувалося   в   прокрустове  ложе  марксистсько-ленінської  ідеології»     і,  зокрема,   інакомислячої  інтелігенції.   А  особливо  «гострими»  були  два  питання:  полеміка  навколо  щойно  виданої  праці  Івана  Дзюби  «Націоналізм  чи  русифікація?»    та  ввід  радянських  військ  у  Чехословаччину.  Не  могли  ці  питання   обминути  критичний  розум  новоспеченого  студента-першокурсника   філософського  факультету.

      А  чому  все-таки  він  вступає  на  вечірнє  відділення,  а  не  на  денний  стаціонар?    Адже  на  денному  відділенні  було  б  легше  навчатися,  було  б  більше  часу  для    роботи  в  бібліотеках,  більше  часу  на  відвідування  лекцій…  Пізніше  Володимир  Олександрович  ніяк  не  прокоментує  це  своє  рішення.  Ми    можемо    лише  припускати,  що  так  він  вчинив  з двох  причинах.  Перша  і  головна,  це,  очевидно,   та,  що  високий  конкурс  серед  абітурієнтів  на  денне  відділення,  незважаючи  на  набутий  практичний  досвід  і  партійність,  не  гарантували  зарахування  до  числа  студентів,  а  на  вечірнє  відділення  вступити  все  ж  було  простіше. По-друге,  це  прагнення   менше  залежати матеріально від  батьків .  Тепер  уже  дійсно  немає  зайвого,  вільного  часу.   Вдень – робота  на  заводі,  ввечері – лекції  і  семінарські  заняття,  вихідні  - для  підготовки  до  семінарів.  До  них  він  готується  надзвичайно  прискіпливо.   В  академічній  групі – знову  один  з  кращих.  Відмінник  навчання.   Активний  під  час  семінарів.  Нерідко  в  нього  діалог  з  викладачами.  А  викладачі  на  тодішньому    філософському -   розумні  хоч  куди !  Світила !    Вони  не  тільки  читали  лекції,  брали  участь  у  семінарських  заняттях,  а  й  багато  писали. При  цьому   в  своїх  публікаціях   інколи  висували  нестандартні  оригінальні  ідеї,  які   не  вписувалися  в  загальноприйняті    штампи  епохи  «застою»,  що  починала  набирати  оберти,  і  ставали  предметом  гострих  дискусій (доки  ще  це  було  можливим)  серед    суспільствознавців. 

D:\Пащенко\А\0 в.jpgD:\Пащенко\Нова\1\1cps1.jpg

Hosted by uCoz